CAS 30 8500/510/S2VH Tatra Terrno

Vozidlo dodala Firma THT Polička za 7 955 750 korun včetně DPH. S financováním městu pomohla Evropská unie z Integrovaného regionálního operačního programu.
 

volací znak: HSM 207

 

Šasi Tatra 815 R35 je třínápravové s průběžným rámem, připojitelným pohonem všech kol a uzávěrkami diferenciálů. Zapínání pohonu přední nápravy se provádí pneumaticky pomocí zubové spojky.
Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy zkrutnými tyčemi, tlumiče pérování jsou teleskopické.
Zdvojené zadní nápravy jsou vybaveny čelním diferenciálem s uzávěrkou rovněž zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami, i zde jsou tlumiče pérování teleskopické. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu.
S ohledem na předpokládané zásahy při nepříznivých klimatických podmínkách je zadní náprava osazena samočinnými rotačními podmetacími sněhovými řetězy pro zlepšení akcelerace, jízdy a brzdění.

Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu Euro V.
Osmiválec o objemu 12 667 cm3 disponuje výkonem 325 kW a točivým momentem 2 100 Nm při 1 100 otáčkách za minutu.
 
Převodovka je pouze manuálně řazená čtrnáctistupňová Tatra 14 TS 210 L. Vybavená je pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla, který umožňuje činnost i při jízdě vozidla do 10 km/h.

 

Kabina osádky je jednoprostorová se čtyřmi dveřmi. Je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě a manuálně nastavitelnou klimatizací.
V opěradlech druhé řady sedadel jsou uchyceny čtyři dýchací přístroje MSA AUER AirGo, další je v sedadle velitele a zbývající dýchací přístroj je uložen v kabině. Nad opěradlem druhé řady sedadel je vytvořen úložný prostor pro uložení masek, náhradní tlakové láhve jsou mezi zadními opěradly.
V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční svítilny, v dalších šesti pak ruční radiostanice. Ve střední horní části kabiny osádky je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny osádky přístupná zezadu, ve spodní části je uzpůsobená pro uchycení páteřové desky.
V zorném poli řidiče je navigace se 4" s displejem s mapovou výbavou pro Českou republiku, stavoznak pro sledování obsahu vody a pěnidla v nádržích a displej couvací kamery. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě.
V dosahu velitele je ruční pracovní světlomet s kabelem o délce 3 metry a tablet s připojením přes samostatnou zásuvku.
Za čelním oknem je uchycena vozidlová kamera umožňující audiovizuální záznam pohybu Tatry. Kamera je vybavena infračerveným přisvícením pro záznam ve zhoršených světelných podmínkách.
LED osvětlení pro dostrojování mužstva během jízdy k zásahu je modré barvy.
 
S ohledem na zabezpečení osobních věcí hasičů je kabina osádky vybavena centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním s možností uzamčení kabiny osádky z prostoru obsluhy požárního čerpadla při chodu motoru.
Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN s jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta napojená na pevně zabudované potrubí od požárního čerpadla a ovládaná z místa strojníka.
 
Dále je Tatra vybavena pevně zabudovanou dálkově ovládanou lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 l/min. a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 m.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšenou odolnost jsou použity ochranné návleky dlouhodobě odolávající teplotám do 200 °C a po dobu do 15 minut teplotě až 1000 °C.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
 
V pravé zadní skříni je 60m vysokotlaké hadice Stabilo Star G 25 s proudnicí POK control. Dále kulový uzávěr, hadicové přechodku 75/52, přechodku 110/75, hadicový krtek, přiměšovač, ventilové a záchranné lano, kominické náčiní, proudnice RAMBOJET. Dále hadicové objímky, 1 ks hasící přístroj CO 5 kg a 1 ks hasící přístroj práškový 6 kg, sběrač a klíč k nadzemnímu hydrantu. Vozidlo je na zpětných zrcátkách vybaveno světlomety pro couvání směrované tak aby nedošlo k oslnění řidiče vozidla. Světlomety jsou spínané zařazením zpětného rychlostního stupně a samostatným spínačem v dosahu řidiče.

CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do vozu vybavena samostatnou 24V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií a samostatným přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu z vnějšího zdroje.

 
Nástavba vozu je modulová a sestává ze tří samostatně upevněných částí. Vpředu a vzadu jsou konstrukčně shodné skříně pro příslušenství, mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Nádrž pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.
Kostra přední a zadní skříně je montovaná ze speciálních hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení.
Osvětlení prostoru okolo vozu je zajištěno vně umístěnými LED světly částečně zapuštěnými do bočních stěn a do zadní stěny nástavby.

V zadní skříni je namontováno požární čerpadlo THT PKA 3000–250 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého (10 barů) nebo vysokého (40 barů) tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Dosahuje jmenovitého výkonu 3 000, respektive 250 litrů za minutu.
Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.
U ovládacího panelu místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo analogové vozidlové radiostanice.
Účelová nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.
V levé přední skříni nástavby je uchycen osvětlovací stožár. Ten lze pneumaticky vysunout až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu. Osazen je 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 40 000 lumenů. Stožár je ovládán dálkově ze vzdálenosti až 50 metrů od Tatry.

Tatra v zářivě červeném odstínu RAL 3024 je dlouhá 9 430 mm, vysoká 3 100 mm a široká 2 550 mm. Její světlá výška je při celkové hmotnosti 26 000 kg 290 mm. Provozní hmotnost vozu je 14 600 kg.


Zdroj textu: https://www.pozary.cz/